Skvělí holandští obchodníci (a já) …

V dobách kolonizace ostatních světadílů byli Holanďané uznáváni jako skvělí obchodníci, tam kde (především) Angličané a Španělé drancovali „kolonizované“ země a loupili a vraždili ve jménu své víry a svého krále, Holanďané zakládali své obchodní misie a věnovali se především (byť jednostranně výhodnému)obchodu. A tak se z malé zemičky, která světu vlastně neměla moc co nabídnout, stala obchodní velmoc. Holandsko bylo Holanďanům vždy poněkud těsné, proto Holanďany dnes najdete úplně všude (jste-li z Jižních Čech či Krkonoš, nemusíte chodit ani moc daleko), o holandském zboží (anebo zboží, které Holandskem „jen“ prošlo) ani nemluvě.

Zkrátka – holandští obchodníci se ve světě nikdy neztratili. Nechci paušalizovat, ale nejen že uměli své zboží vždy velmi dobře prodat, a byli i velice flexibilní, také byli považováni za velice seriózní lidi – a tudíž je jako vzor každého obchodníka. Ústně sjednaná dohoda vždy platila, nikoho v Holandsku nenapadlo porušovat dohody, natožpak zákony – vždyť „to se přece nedělá“ … Pozorný čtenář si možná všiml, že jsem začal používat minulý čas. Proč? Protože „to co bylo“ už podle mne neplatí!

Když jsem začal v roce 1995 jako velmi mladý kluk plný ideí pracovat pro národní centrálu cestovního ruchu Nizozemského království (NBTC), byl jsem nadšený. Konečně jsem mohl dělat cestovní ruch podle svého přesvědčení, a ještě se učit „u holandských mistrů“. A opravdu, vše fungovalo. Setkával jsem se s desítkami, stovkami nadšených (nejen Českou republikou) lidí, kteří něco „chtěli“ a byli ochotni pro to i něco udělat. Vše se začalo v mých očích měnit okolo roku 2002, kdy najednou přestávala být vůle něco dělat. Že by Holanďané tušili nadcházející krizi? A od té doby to jde v Holandsku od deseti k pěti. Čím dál tím častěji se setkávám i v Holandsku! s neseriózními obchodníky, hlavně se ale úplně vytratila vůle „něco dělat“, holandský trh se začíná podobat tomu českému (a já si naivně myslel, že to bude naopak). Upřímně řečeno, jsem jednáním holandských obchodníků již poněkud znechucen. Příklad?

V letošním roce připravuji nové internetové stránky o Holandsku (a samozřejmě také novou brožuru, mapu atd.), stránky, které již více než 15 let pomáhají českým turistům cestujícím do „mé země“ orientovat se v ní. Dle mého názoru je má práce potřebná, a i když jsou tyto stránky (stejně jako brožura, mapa atd.) již od roku 2005 v permanentní roční mnohadesetitisícové ztrátě (holandská centrála tyto projekty již nepodporuje a já je stále odmítám zkomerčnit), a to nemluvím o stovkách hodin mého času, donedávna byla myšlenka mých přátel „nemůžeš na nich přece trávit tolik času a ještě je dotovat finančně, zruš je a věnuj se komerčním projektům“ v mých očích kacířská.

V posledním měsíci však začínám uznávat, že mí přátelé mají pravdu. Jakto, že jsem tak rychle změnil názor? Obeslal jsem více než 30 holandských atrakcí žádostí o (3!) volné vstupenky (které je vlastně nic nestojí, nechtěl jsem ani ubytování, ani stravování, ani nic dalšího, Česká republika totiž není pro Holanďany prioritní země, což chápu, takže je první ze zemí, na kterých se v době krize šetří) pro mne, novinářku a fotografa, abychom mohli lépe připravit celý projekt. Samozřejmě jsem uvedl, co jsem zač, ukázal výsledky své práce a napsal, že veškeré ostatní náklady budou v mé režii. Po týdnu jsem dostal tři odpovědi, jednu zamítavou (Artis Amsterdam: Češi nás nezajímají, nemáme zájem být v této zemi prezentovaní), jednu pozitivní a jednu (jak jsem později zjistil) typickou: odpovíme Vám do 48 hodin (samozřejmě se již nikdy nikdo neozval). Po cca 10 dnech jsem mail zopakoval a dostal jsem čtyři odpovědi, dvě pozitivní, dvě „typické“ 🙂 (se stejným výsledkem). Při třetím pokusu a mnoha urgencím mám další odpověď. Prostě skvělá komunikace.

Poté, co jsem z vlastní kapsy zaplatil (první) vstupné na atrakci, kterou již propagujeme pár let, kam Češi již jezdí a kterou budeme posléze nadále zdarma propagovat, a jejíž ředitel se nenamáhal na můj mail vůbec odpovědět, začal jsem uvažovat, zda opravdu nejsem úplný idiot. Pak jsem si ale řekl: mí „klienti“ přece nejsou holandské atrakce, muzea, města místa atd. (takže se od nich nenechám demotivovat), ale běžní Češi, kteří i díky našim stránkám stráví v Holandsku skvělou dovolenou. Běžní Češi, jimž radím, scházím se s nimi, tvořím jim itineráře, dávám jim doporučení na hotely na booking.com a jiných serverech, na sruby a bungalovy po Holandsku … Vše samozřejmě zdarma …

Jsem opravdu Holanďan? A opravdu nejsem úplný idiot???

Příspěvek byl publikován v rubrice O Holandsku obecně ... se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 komentáře u Skvělí holandští obchodníci (a já) …

  1. Dagmar Hermankova napsal:

    Pokud jím jste, pak prosím pokud dovolí Vaše zdraví, finance apod., zůstaňte jím 🙂 My si letos užili moc pěknou dovolenou na lodi ve Frísku právě proto, že jsme byli vybaveni dokonalými informacemi od Vás. Díky za to 🙂

  2. Michal Vostrovský napsal:

    Byl jsem s Vaší společností v Holandsku již čtyřikrát v průběhu osmi let. Dovolím si posoudit v tomto období vývoj služeb Vaší společnosti i služeb v Holandsku, samozřejmě z mého pohledu zákazníka. Jednal jsem i osobně s Vámi a pokud stačí, napíšu, že doufám, že Vás to bude ještě dlouho bavit. Informace a přístup, který jde od Vaší společnosti je fantastický. Jako příklad uvedu i informaci do Holandska o tom, že je spadlý most na mé předpokládané trase. Tuto dovolenou na lodi beru jako absolutní relax a určitě vyrazím znovu, protože jsem opět našel místa, kde je možno zajet a kde jsem nebyl. Většinou se píše stížnosti a jako podnikatel vím, že je dobré slyšet , že to je výborné. Tak děkuji.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.